Kasım 15, 2013

Ekşi Mayalı Ekmek Yapımı


1 haftadan fazla süren ekşi maya maceramı daha önceki yayınımda anlatmıştım. Ekşi mayamın tuttuğuna inandıktan sonra ekmek yapmaya karar verdim. Bu iş için hafta sonunu bekledim çünkü şimdiden söyleyim, ekşi maya diğer endüstriyel mayalar gibi kısa sürede kabartmıyor hamuru.

Tarife gelirsek,

1 su bardağı ekşi maya,
1 su bardağı tam buğday unu,
1,5 su bardağı beyaz un,
1 çay kaşığı toz şeker,
1 çay kaşığı un,
İçme suyu

Hamuru yoğuracağımız kabın içinde tam buğday ununu ve beyaz unu karıştırıp ortasını açıyoruz. Ekşi mayayı ve şekeri koyup karıştırmaya başlıyoruz. Tuzu doğrudan eklemiyoruz çünkü mayamız şekeri seviyor, tuzu sevmiyor. Tuzu suyun içinde eriterek suyla birlikte yavaş yavaş ekliyoruz ve çok sert olmayacak şekilde hamurumuzu iyice yoğuruyoruz. Yaklaşık 1 bardak su yeterli oluyor. Tuzu yarım bardak suyun içinde eriterek eklemenizi tavsiye ederim. Yoğurulmuş hamurun üzerini sıkıca örterek ılık bir ortamda mayalanmaya bırakıyoruz. Mayalanma olayı 5-6 saat sürebilir. İki katı kadar kabaran hamurumuzu kalıba veya pişireceğimiz tepsiye alıp tepsi mayasının gelmesi için 1-2 saat daha bekletiyoruz. Ben baton kek kalıbı kullanıyorum, kalıbı tereyağı ile hafifçe yağlıyorum. Hem ekmeğin şekli güzel oluyor hem de mayalanması için sarmak kolay oluyor. Tepsi mayası gelen hamuru 220 dereceye ısıtılmış fırına koyuyoruz. Yaklaşık 15 dakika sonra 200 dereceye düşürüyoruz. ve 20-25 dakika daha pişiriyoruz. Pişirme esnasında kabuğun çok kalın olmasını istemiyorsanız fırının içine ısıya dayanıklı bir kapta yaklaşık 1 su bardağı kaynar su koyun. Pişirme işi bitince fırından çıkan kabı kalın bir sofra bezi ile sarıyorum, böylece ekmek daha yumuşak oluyor. Soğuduktan sonra dilimleyebilirsiniz. Bayatlamadan uzun süre tüketebilirsiniz, Fazlasını derin dondurucuda saklayıp ihtiyacınız olduğunda kullanabilirsiniz.

Afiyet olsun.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder