Kasım 15, 2013

Ekşi Maya


Son zamanlarda doğal beslenme işine kafayı taktım galiba. İzlediğim bir tartışma programında endüstriyel mayanın GDO lu olduğu söylendi ve ekşi mayanın ne kadar sağlıklı olduğu konuşuldu. Böylece ekşi maya maceram başladı. Günlerdir hayatımdaki en önemli iş haline gelen ekşi mayamı sizinle paylaşmamın zamanı geldi galiba. 

Önce tabi ki ekşi maya tariflerini inceledim. Pek çok tarif arasından birini gözüme kestirdim ve sonuç hüsran oldu. Mayam bir türlü oluşmadı ama pes etmedim. Tarifte kendime göre değişiklikler yaparak başarılı oldum. Tarifi şimdi sizinle paylaşıyorum.

Şunlara ihtiyacımız var;
Temiz bir cam kavanoz (1 litrelik olursa kabardığında taşmaz )
Tahta kaşık
Taş değirmende öğütülmüş tam buğday unu ( marketlerde değişik markaların unlarını bulabilirsiniz )
İçme suyu

1. Gün: 1 çay bardağı tam buğday unu ile yarım çay bardağı oda sıcaklığındaki içme suyunu kavanozun içinde küçük bir tahta kaşık ile karıştırıyoruz. Kavanozun kapağını sıkıca kapatmadan üzerine bırakıyoruz ve kavanozu ışık görmeyen ılık bir ortamda bekletiyoruz. Ben mutfak dolaplarından birinin içinde beklettim.

2. Gün: 24 saat sonra karışıma 1 çay bardağı un ile yarım çay bardağı su ekleyerek karıştırıyoruz. Buna mayayı beslemek deniyor. Ne de olsa onlar da canlı... Mayayı her gün aynı saatte beslemeniz önemli. 2. günün sonunda mayamız oluşmaya başlıyor ve resimdeki gibi görünüyor.

2. Gün

3. Gün: 2. gün olduğu gibi besliyoruz.

4. Gün: 2. gün olduğu gibi besliyoruz. 4. günün sonunda mayamızdaki baloncuklarda aşağıdaki gibi artış oluyor.


4. Gün

Eğer mayanızda baloncuklar oluşmadıysa ve bozulmadıysa bir süre daha un-su miktarını artırarak (su miktarı unun yarısı olacak şekilde) beslemeye devam edin. Üzerinde su biriktiyse verdiğiniz su miktarı çok geliyor olabilir, su miktarını azaltın. Maya hafif ekşi kokmalı, eğer kötü bir koku oluştuysa ve renginde bir değişiklik olduysa mayanız bozulmuştur, baştan başlayın.

Mayanızın tuttuğuna emin olduktan sonra artık onu kullanarak ekmek yapmayı deneyebilirsiniz.  1 su bardağı maya ekmek yapmaya yetiyor. Kullanmadığınız mayanızı buzdolabında haftada 1 gün besleyerek yaşatmaya devam edebilirsiniz.

Ekşi mayalı ekmek de yaptım, tarifi de burada..

Kolaylıklar dilerim.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder